|
Nå kommer også spillene i 3D
Men hvordan vil det påvirke spillingen?
PlayStation 3-eiere vil i løpet av sommeren få tilgang til en gratis oppdatering som gjør maskinene i stand til å spille ekte 3D-spill.
Slike spill, som vil benytte seg av samme teknologi som mange har fått oppleve på nært hold når de har sett «Avatar» på kino, er et av selskapets største satsingsområder i tida framover.
De første 3D-spillene vil dukke opp allerede til sommeren, og allerede nå jobber en rekke utviklere med å legge et ekstra dimensjonslag på eksisterende 2D-spill.
3D-nyheten ble sluppet på teknologimessa CES i Las Vegas forrige uke, og de tilstedeværende fikk samtidig mulighet til å prøve prototyper av 3D-spill.
Spesielt arkadespillet «Super Stardust HD» skal ha imponert stort i 3D, der kosmiske eksplosjoner og fargerike lyseffekter syntes å sveve som fyrverkeri foran skjermen - noe som dro spillerne enda mer inn i spillet.
På CES-messa ble det også vist fram tv-er som kan gjøre om alle spill og filmer til ekte 3D, selv dem du har stående i hylla.
Dessverre er jeg ikke selv i stand til å oppleve 3D-effektene, ettersom øynene mine ikke snakker sammen på en måte som kreves for at 3D-effektene skal oppnås.
Da jeg satt i kinosalen på en 3D-visning av «Avatar» fortonet det hele seg akkurat som hvilken som helst annen 2D-film - men jeg kunne lett skjønne hvilken effektforsterkning det måtte ha når pistolløp sveipet over publikum eller aske syntes å regne i salen.
Jeg skulle ønske at jeg kunne se 3D-effektene, men heldigvis for meg gikk jeg ikke glipp av noe av selve handlingen.
Hva nå, når også spillene skal hoppe på 3D-toget? Jeg har smått fryktet at inkluderingen av 3D i spill kan lamme selve spillopplevelsen min. Blir det sånn om et par år at jeg ikke lenger kan spille visse spill, fordi jeg ikke kan se 3D?
Neppe. 3D-effektene vi stadig oftere vil se i spill og filmer framover fungerer mest av alt som en effektforsterker som skal sørge for å dra deg mer inn i det som skjer på skjermen.
Men det vil ikke være en påkrevd del av opplevelsen - selve spillmekanismene vil (heldigvis) ikke være knyttet opp til 3D-teknologien.
Samtidig som en ny generasjon 3D-briller finner sin vei inn i de tusen hjem, dukker også en annen type 3D-teknologi opp på horisonten - og denne vil faktisk ha en reell innvirkning på hvordan du spiller spillet.
Til alt hell er det også en 3D-effekt jeg vil være i stand til å fullt ut sette pris på, ettersom det baserer seg på hvor hodet ditt befinner seg i rommet, ikke hvordan øynene forholder seg til hverandre.
Teknologien kalles for head tracking, og gjøres mulig ved at et kamera registrerer hvordan du beveger hodet ditt, for deretter å justere det som skjer på skjermen etter det.
På den måten kan du faktisk titte rundt hjørner og liknende - akkurat slik man forholder seg til 3D i virkeligheten. Dette finnes allerede i noen pc-spill via webkamera og andre løsninger, og blir å finne blant annet på Xbox 360 med Project Natal-kameraet, som lanseres før jul i år.
Mens teknologien beveger seg framover på tv-fronten, går jeg og håper på et teknologisk framskritt innen øyekirurgien. For jeg er misunnelig, tro meg.
|